Samochód terenowy PZInż 303




W roku 1938 powstała seria informacyjna pierwszego polskiego samochodu terenowego. Nie uterenowianego osobowego ale terenowego. Prototyp został opracowany w Państwowych Zakładach Inżynierii. Konstruktorem podwozia byl inż. Jerzy Werner. W samochodzie zastosowano celem obnizenia kosztów produkcji i ograniczenia czasu prac konstrukcyjnych, produkowaną w kraju, licencyjna jednostkę napędowa FIAT 118A. Był to pierwszy w Polsce i jeden z niewielu na swiecie samochodów z napędem na obie osie (4x4). Napęd przenoszony był za pośrednictwem sprzęgła suchego jednotarczowego i skrzyni przekładniowej z czterema biegami w przód i jednym wstecz. Pojazd byl wyposażony w terenowy reduktor, blokadę mechanizmów różnicowych a także wyciągarkę linową napedzaną z silnika. Widoczne po bokach dwa koła zapasowe nie tylko byly zwykłymi kołami zapasowymi. Umocowanie ich na łożyskach podnosiło walory trakcyjne w ciężkim terenie. Zabezpieczało przed "zawieszaniem" się wozu na przeszkodach. Jednostka ta była wyposażona w nowatorski na owe czasy i opracowany całkowicie w Biurze Studiów PZInż. układ kierowania dwoma osiami jednocześnie, co dawało imponujacy bo tylko 3.3m promień skrętu. Zawieszenie na wachaczach niezależnych i spiralach wyposażone w amotyzatory hydrauliczne. Po pomyślnym przejściu wszystkich badań i testów samochód został zatwierdzony do produkcji w roku fiskalnym 1939/1940.

Samochod PZInż.303 4x4 w czasie jazd próbnych.


Dane techniczne samochodu PZInż. 303
Samochód terenowy i lekki ciagnik.Nadwozie odkryte, osobowe lub z przedziałem ładunkowym,
osadzone na ramie z kształtowników stalowych.

  • Silnik PZIiz 157 (Polski FIAT 118A), gaźnikowy 4-cylindrowy, 4-suwowy, dolnozaworowy, chłodzony cieczą o pojemności skokowej 1944 cm. Stopień sprezania 6.1:1. Moc 45 KM (33.1KW) przy 3600 obr/min.
  • Ogumienie Polska Opona Stomil o wymiarach 7.00x18".
  • Długość 4340mm, szerokość 1800mm, wysokość 2275mm, rozstaw osi 2600mm, rozstaw kół 1450mm, prześwit 250mm.
  • Masa 2050kg.
  • Predkość Maksymalna 60km/h.
  • Zużycie paliwa 22l/100km.
 
widok samochodu terenowego PZInż 303 z przodu



POWRÓT na górę
POWRÓT na stronę główną

Ostatnia aktualizacja:
 


Copyrigth © Jarosław Dziub 1998-2003