Samochód CWS T-1


Samochód CWS był pierwszym pojazdem konstrukcji Polskiej. Prace nad tym samochodem rozpoczęto w 1921 roku.
Głównym konstruktorem byl inż. Tadeusz Tański. W marcu 1923 roku powstał prototypowy silnik CWS T-1. Zastosowano nie spotykane w innych silnikach ujednolicenie elementów, silnik ten posiadał tylko jeden rozmiar polaczeń gwintowych M10x1.5. Inny byl tylko gwint świecowy M18x1.5. Jednym kluczem płaskim 17x29 i wkrętakiem można było rozebrać cały silnik oraz samochód. Aluminiowy korpus i żeliwne wymienne tuleje nie były na owe czasy czymś oczywistym (proponuję zapoznać się z powojennymi konstrukcjami przodujacych światowych firm). Żeliwna głowica, aluminiowe tłoki, korbowody ze stopu krzemoglinowego. Ciekawym rozwiaząniem były dwa duże zamykane pokrywami otwory w bloku dające dostęp do mechanizmów wewnętrznych silnika. Osprzęt był napędzany zespołem kół zębatych (brak pasków klinowych). Te same koła występowaly w czterobiegowej (cztery do przodu) skrzyni biegów. Smarowanie silnika pod ciśnieniem. Konstrukcja z seri na serię była ulepszana, np. układ wyłączajacy zapłon w razie braku lub niedostatecznego smarowania. Sprzegło jednotarczowe suche.

CWS T-1 Kareta

CWS T-1 z nadwoziem Torpedo





Dane techniczne samochodu CWS T-1
Samochód osobowy z nadwoziem drewniano-stalowym, zamkniętym lub otwartym 6-miejscowym. Rama z podłużnicami tłoczonymi z blachy stalowej, wygiętymi nad tylnym mostem, związanymi 4 poprzecznicami.
  • Silnik CWS T-1, gaźnikowy, 4-cylindrowy, 4-suwowy, górnozaworowy, chłodzony cieczą, o pojemności skokowej 2984 cm. Stopień sprężania 4.5:1. Moc 45KM (33kW) przy 2500obr/min.
  • Ogumienie: 860x160 lub Bibendum 16x50.
  • Dlugość 4830 mm, wysokość 1950 mm, szerokość 1700 mm, rozstaw kół 1400 mm, rozstaw osi 3420 mm.
  • Masa własna 1800kg.
  • Predkość maksymalna 100km/h.
  • Zużycie paliwa 18l/100km.




CWS T-1 z nadwoziem torpedo


CWS T-1 z nadwoziem cieżarowym


CWS T-8 z ośmiocylindrowym silnikiem


CWS T-1 faux cabriolet



POWRÓT na górę
POWRÓT na stronę główną

Ostatnia aktualizacja:
 


Copyrigth © Jarosław Dziub 1998-2003