|
Samochód CWS T-1
Samochód CWS był pierwszym pojazdem konstrukcji Polskiej.
Prace nad tym samochodem rozpoczęto w 1921 roku.
Głównym konstruktorem byl inż. Tadeusz Tański. W marcu 1923 roku powstał
prototypowy silnik CWS T-1. Zastosowano nie spotykane w innych silnikach
ujednolicenie elementów, silnik ten posiadał tylko jeden rozmiar polaczeń
gwintowych M10x1.5. Inny byl tylko gwint świecowy M18x1.5.
Jednym kluczem płaskim 17x29 i wkrętakiem można było rozebrać cały silnik
oraz samochód. Aluminiowy korpus i żeliwne wymienne tuleje nie były na
owe czasy czymś oczywistym (proponuję zapoznać się z powojennymi
konstrukcjami przodujacych światowych firm). Żeliwna głowica,
aluminiowe tłoki, korbowody ze stopu krzemoglinowego. Ciekawym rozwiaząniem
były dwa duże zamykane pokrywami otwory w bloku dające dostęp do
mechanizmów wewnętrznych silnika.
Osprzęt był napędzany zespołem kół zębatych (brak pasków klinowych).
Te same koła występowaly w czterobiegowej (cztery do przodu) skrzyni biegów.
Smarowanie silnika pod ciśnieniem. Konstrukcja z seri na serię
była ulepszana, np. układ wyłączajacy zapłon w razie braku lub
niedostatecznego smarowania. Sprzegło jednotarczowe suche.
| CWS T-1 Kareta |
CWS T-1 z nadwoziem Torpedo | |
Dane techniczne samochodu CWS T-1
Samochód osobowy z nadwoziem drewniano-stalowym, zamkniętym lub otwartym
6-miejscowym. Rama z podłużnicami tłoczonymi z blachy stalowej, wygiętymi
nad tylnym mostem, związanymi 4 poprzecznicami.
- Silnik CWS T-1, gaźnikowy, 4-cylindrowy, 4-suwowy, górnozaworowy,
chłodzony cieczą, o pojemności skokowej 2984 cm. Stopień sprężania 4.5:1.
Moc 45KM (33kW) przy 2500obr/min.
- Ogumienie: 860x160 lub Bibendum 16x50.
- Dlugość 4830 mm, wysokość 1950 mm, szerokość 1700 mm,
rozstaw kół 1400 mm, rozstaw osi 3420 mm.
- Masa własna 1800kg.
- Predkość maksymalna 100km/h.
- Zużycie paliwa 18l/100km.
CWS T-1 z nadwoziem torpedo
|
CWS T-1 z nadwoziem cieżarowym |
CWS T-8 z ośmiocylindrowym silnikiem |
|
|
CWS T-1 faux cabriolet |
POWRÓT na górę
POWRÓT na stronę główną
Ostatnia aktualizacja:
|
|
|