|
Już w chwili rozpoczęcia przygotowań do produkcji modelu osobowego opracowano w B.B.T.Br.Panc. odmianę uterenowioną z nadwoziem otwartym, 4-drzwiowym, z brezentowym, składanym dachem i typowym podwoziem modelu 518 (z osiami sztywnymi), wyposażoną w.terenowy reduktor i szerokie ogumienie (160x40), o terenowym bieżniku. W pierwszej połowie 1937 roku samochód przechodził próby, które wykazały braki konstrukcyjne. Był produkowany seryjnie, ale dotychczas nie wiadomo jednak w jakiej liczbie. Rozwijając opracowanie B.B.T.Br.Panc. stworzono w Biurze Studiów PZInż. nową wersję łazika typu 518. Zachowując kształt nadwozia, lecz zmniejszając do dwóch liczbę drzwi (co prawda bardzo szerokich), wprowadzono wiele elementów podnoszących własności terenowe i ułatwiających użytkowanie. Wymienić tu należy niezależne zawieszenie kół przednich, stabilizator osi tylnej, terenowy reduktor o zwiększonym przełożeniu, samoczynną blokadę mechanizmu różnicowego tylnego mostu, ogumienie 180x40. Zmieniono także rozkład nacisków, na oś tylną (napędzaną) przypadało około 65% ogólnej masy (model poprzedni - 58%), powiększono prześwit podłużny (z 210 na 280 mm) i poprzeczny, kąt zejścia z 19° na 30° (kąt natarcia bez zmian - 45°), zmniejszono promień skrętu z 6 m do 4,5 m. Wprowadzono gładką powierzchnię spodu pojazdu oraz dwa zapasowe koła umieszczone poziomo z tyłu nad bagażnikiem w taki sposób, że wystające fragmenty ich opon służyły jako zderzaki. Zwiększono też do 80 l pojemność zbiornika paliwa (model poprzedni - 45 l). Wygodę jazdy i pracy dowódczej zapewniało zastosowanie między innymi wygodnych foteli z oparciami rozkładanymi do pozycji półleżącej, dużego składanego stolika o powierzchni 0,3 m2 (mocowanego do oparcia przednich foteli), foteli z uchwytami do przyborów pisarskich, map, nakrycia stołowego itd., obszernego bagażnika, uszczelnionego przed wilgocią i kurzem, brezentowanego, szczelnego dachu, który wraz z bocznymi osłonami skutecznie zabezpieczał przed wpływami atmosferycznymi, 2 szafek osadzonych na drzwiach (na prowiant i ubrania) i dużych schowków na narzędzia i przedmioty osobiste pod siedzeniami przednimi. Prototypowy samochód nowej konstrukcji wykonano w końcu 1938 r. Produkcję seryjną (wykorzystującą podzespoły nie tylko samochodu osobowego Polski Fiat 518, ale i licencyjnej 1,5-tonowej ciężarówki Polski Fiat 618 Grom) rozpoczęto dopiero wiosną 1939 roku. Jednakże w latach 1938-1939 produkowano w PZInż, przejściową wersję uproszczoną, złożoną ze zmodernizowanego podwozia i czterodrzwiowego nadwozia z 2 zapasowymi kołami zamocowanymi na stopniach przy przednich, błotnikach, zbliżonego kształtem do prototypowego. Łaziki 518, używane w wojnie obronnej, szczególnie w obu brygadach zmotoryzowanych artylerii przeciwlotniczej i przeciwpancernej oraz oddziałach łączności różnych rodzajów broni, m.in. jako dowódcze wozy łączności i zwiadowcze, często z ckm-em wz. 30 lub rkm-em wz. 28 mocowanym do specjalnych uchwytów na nadwoziu, wykazały dużą przydatność i uniwersalność zastosowania na polu walki. Dane techniczne samochodu Polski FIAT 518 Mazur
POWRÓT na górę POWRÓT na stronę główną Ostatnia aktualizacja: |